5 راه برای حفاظت از چشمان شما در تابستان

نجات از گوشه های ناامن!

نمی خواهیم شما را بترسانیم اما اگر قصد داشته باشیم واقعیت را برایتان بگوییم باید به این نکته اشاره کنیم که در تابستان خطرها از هر طرف به چشمان شما هجوم می آورند . . .  .

بقیه در ادامه مطلب


نجات از گوشه های ناامن!

نمی خواهیم شما را بترسانیم اما اگر قصد داشته باشیم واقعیت را برایتان بگوییم باید به این نکته اشاره کنیم که در تابستان خطرها از هر طرف به چشمان شما هجوم می آورند. فقط کافی است یک لحظه چشمانتان را ببندید تا بفهمید که تا چه اندازه مراقبت از چشم هاتان حیاتی و پر اهمیت است.

 

سنگ ریزه هایی که از کنار راه ها یا حیاط خانه تان بلند می شوند، مواد شیمایی داخل آب استخرها و اشعه سوزاننده خورشید که به بافت نرم و سطحی پوست شما آسیب می رساند، همه و همه در کنار هم از تابستان یک دوران پرخطر برای چشمان ارزشمند شما می سازند. این موضوع ضرورت این که شما نیازمند راه هایی برای حفاظت از نگاه هایتان هستید بیشتر آشکار می کند.

 

در ادامه ی این مطلب راه هایی را که به وسیله بزرگ ترین متخصصان برای جلوگیری از هر آسیبی به چشمان شما توصیه شده است، به شما آموزش می دهیم.

 

راه اول؛

 

نگذارید آفتاب به چشم هایتان حمله کند!

 

اگر در ماه های گرم تابستان سری به بخش های اورژانس بیمارستان ها بزنید افراد بسیاری را می بینید که با درد چشم به آن جا مراجعه کرده اند. از این حالت با نام سوختگی قرنیه نام برده می شود. در حقیقت دکترها تعجب می کنند که مردم چگونه بدون این که از هیچ عینک آفتابی و یا کلاه های آفتاب گیر استفاده کنند، راحت در خیابان ها زیر نور مستقیم خورشید قدم می زنند.

 

گاهی هم چیزهایی بدتر از این اتفاق می افتد.

 

مردم به مسافرت می روند. در کنار دریا و یا دشت های سرسبز دراز می کشند و از زندگی لذت می برند. این لذت تا وقتی که به خانه بر می گردند ادامه پیدا می کند. آن ها راحت می خوابند اما وقتی که صبح از خواب بر می خیزند چشم هاشان آن قدر درد می کند که نالان و گریان به سراغ پزشک ها می روند.

 

اگر می خواهید از چنین حالتی در امان بمانید یکی از راه ها استفاده از عینک آفتابی است. البته باید به این نکته توجه کنید که این دسته از عینک ها برای زیبایی و یا خوش تیپ تر بودن شما ساخته نشده اند. پس سعی کنید آن ها را از فروشگاه های عینک فروشی معتبر و شناسنامه دار تهیه کنید.

 

اشعه های مختلفی در نور خورشید وجود دارند اما بدون شک خطرناک ترین آن ها اشعه ماورای بنفش یا UV است که خود به دو دسته UVA و UVB تقسیم می شود.

 

شما باید عینکی را انتخاب کنید که به خوبی از چشمان شما در برابر این دسته از اشعه ها محافظت کنند، مگر نه عینک های قلابی می توانند بیش از این که برای شما سودمند باشند به چشم هایتان آسیب برسانند.

 

از سوی دیگر شما باید عینک را کاملاً به چشم هایتان نزدیک کنید و یا از عینک هایی استفاده کنید که از کنار نیز چشم های شما را می پوشانند. حالا فرق نمی کند که عینک شما سیاه، قهوه ای و یا هر رنگ دیگری باشد.

 

از سوی دیگر اگر چشم هایتان ضعیف است و می خواهید در هنگام انجام کارهایتان از آن ها هم محافظت کنید می توانید از عینک ها و لنزهای طبی ای استفاده کنند که اجازه عبور به اشعه های ماورای بنفش نمی دهند.

 

جدا از مشکلات زودرسی که قرار گرفتن در معرض اشعه های ماورای بنفش برای شما ایجاد می کنند، این اشعه ها باعث تسریع در روند تشکیل کاتاراکت و یا همان آب مروارید در چشم ها می شوند.

 

تحقیقات بسیار محکم و قاطعی وجود دارند که نشان می دهند افرادی که از چشم هایشان به درستی محافظت نمی کنند 8تا 10 سال زودتر از افرادی که با دقت مراقب چشم هایشان هستند به آب مروارید مبتلا می شوند. اگر بخواهید نتیجه قسمت اول را برایتان در چند جمله بگویم:

 

1-      تا می توانید از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب خودداری کنید.

 

2-      اگر مجبور بودید در مقابل آفتاب قرار بگیرید حتماً از عینک های آفتابی، کلاه های آفتاب گیر و یا هردوشان با هم استفاده کنید.

 

دوم؛

 

هنگام انجام کارهای منزل از چشم های خود و خانوادتان محافظت کنید!

 

این صحنه را چند بار تاکنون دیده اید؟

 

مادر خانه با استفاده جاروهای دستی در حال تمیز کردن اتاق هاست و کودکان هم در نزدیکی او مشغول بازی هستند یا این که پدر، حیاط و جلوی در خانه را نظافت می کند و هم زمان هم بچه ها کمی آن طرف تر فوتبال بازی می کنند.

 

چنین شرایطی هم برای والدین و هم برای کودکان آن ها بالقوه بسیار خطرناک است. فقط کافی است به شکل کاملاً اتفاقی چیزی مثل یک سنگ ریزه یا هر جسم کوچک، تیز و آسیب رسان دیگری به چشم های شما و یا فرزندتان اصابت کند تا زندگیتان تیره و تار شود.

 

در واقع شما برای حفاظت از چشم هاتان در این مواقع به عینک های محافظ حرفه ای احتیاج دارید. عینک هایی که چشمان شما در برابر هر جسم خارجی ای مصون می کند.

 

برای این که به منظور خرید یکی از این عینک ها انگیزه کافی داشته باشید من می توانم پرونده چند بیمار را که در اثر همین ضربه های کوچک در هنگام انجام کارهای منزل دچار پارگی قرنیه شده اند برایتان بازخوانی کنم. بیمارانی که چاره ای جز تن دادن به تیغ جراحی ندارند و البته که ممکن است حتی با جراحی هم بهبود پیدا نکنند.

 

برای چوب بری، تولیدی میخ ها با چکش، سروکار داشتن با سیمان و ماسه و هر کار دیگری که آسیب به چشم تان در حین انجام دادن آن وجود دارد، نیاز به عینک های محافظ دارید.

 

در هنگام ایجاد چنین آسیب هایی معمولاً اولین تغییر در میزان دید شما ایجاد می شوند و بعد از آن درد است که به سراغتان می آید. در صورتی که بینایی شما تحت تأثیر قرار نگرفته باشد می توانید از کیسه های یخ برای بهبود وضعیت چشم هاتان استفاده کنید به شرط این که خون ریزی نداشته باشد و چیزی در چشم و پوست شما ایجاد خراش نکرده باشد.

 

سوم؛

 

حفاظت از چشم ها در هنگام ورزش کردن!

 

اگر اخبار فوتبال را دنبال می کنید حتماً شنیده اید که محمود کریمی، بازیکن تیم فوتبال سیمان سپاهان اصفهان، در اثر برخورد توپ به چشم هایش دچار آسیب جدی شده و تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

 

نکته ای که باید توجه شما را به آن جلب کنم این است که چنین آسیب هایی تنها برای ورزش کاران حرفه ای اتفاق نمی افتد بلکه شما هم که هر چند وقت یک بار سراغی از توپ می گیرید درست به همان اندازه در معرض خطر هستید.

 

شاید دانستن این موضوع برایتان جالب باشد که توپ های ورزشی هر چه قدر که بزرگ تر باشند برخوردشان با چشم ها، آسیب کمتری را به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال برخورد یک توپ بسکتبال با صورت شما به مراتب نسبت به برخورد یک توپ ماهوتی یا توپ بدمینتون را خطر کمتری را متوجه چشمان شما خواهد کرد.

 

در آمریکا 5 درصد از همه آسیب های چشمی در اثر برخورد توپ بیس بال ایجاد می شود و یا در مالزی که بدمینتون یک ورزش ملی به حساب می آید، آسیب های زیادی در اثر برخورد توپ های پردار و سنگین بدمینتون به چشم ایجاد می شود.

 

چیزی که اکنون در تمام دنیا مورد توجه و البته تأیید قرار گرفته است این است که در هنگام بسیاری از ورزش های توپی شما احتیاج به محافظ های چشمی دارید. شما می توانید بگویید که این محافظ ها برایتان دست و پاگیر است. ما به شما جواب می دهیم اول این که هر زحمتی که به خود بدهید بدون شک بهتر از نابینا شدن است و دوم این که در حال حاضر فروشگاه های ورزشی انواعی از ماسک های سبک و راحت را برای رشته های ورزشی گوناگون عرضه می کنند که کار شما را برای انتخاب راحت تر کرده است، پس لطفاً تنبلی نکنید.

 

چهارم؛

 

نگذارید مواد شیمیایی به چشم های شما حمله کنند!

 

به احتمال خیلی زیاد شما هم این مشکل را تجربه کرده اید. این که وقتی برای تفریح به سراغ استخرها می روید و داخل آب شیرجه می زنید چشم هایتان شروع به سوزش می کند.

 

این سوزش می تواند نشان دهنده این موضوع باشد که مواد شیمیایی موجود در آب استخر بیش از اندازه مورد نیاز هستند.

 

دکتر برین، متخصص چشم، در این باره می گوید: «اگر بعد از پریدن در آب چشم هایتان شروع به سوزش کرد، به سرعت از آب بیرون بیایید». او ادامه می دهد: «مهم نیست که چه قدر برای آن سانس پول داده اید. بدون شک هیچ چیز ارزشمندتر و گران بهاتر از چشمان شما نیست. سریع یک بطری آب معدنی بخرید و چشمان خود را کاملاً بشویید. وسوسه نشوید که دوباره به داخل آب برگردید. لباس هاتان را بپوشید و راهی خانه شوید. اگر سوزش چشمانتان تا چندین ساعت بهبود پیدا نکرد سراغ پزشک تان را بگیرید».

 

به این نکته توجه داشته باشید که بهترین آرام کننده برای چشم های شما در چنین شرایطی اشک های مصنوعی هستند نه قطره های ضد عفونی کننده چشمی مثل نفازلین.

 

نکته جالب این جاست که این بهترین نوع آسیب ممکن است. متأسفانه خیلی از ما در فصل تابستان هر جا آب می بینیم هوس آب تنی به سرمان می زند حالا فرق نمی کند که آب مورد نظر تمیز باشد یا سرشار از میکروب هایی که البته خیلی هاشان به چشم ما نمی آیند.

 

متأسفانه بعضی از گیاهان آبی توانایی تولید سم هایی را دارند که بسیار خطرناک هستند.از سوی دیگر، خرده برگ ها، ریز تکه های چوب شناور در آب و ... ، همه و همه توانایی آسیب رساندن به چشم های ما را دارند.

 

در کنار همه این موارد باید به یاد داشته باشیم که در هیچ زمانی وقتی که لنز در چشم هایمان گذاشته ایم به داخل آب نرویم چراکه در اثر برخورد مداوم آب با لنزها، غیر از این که خود لنزها و به دنبال آن چشم هایتان در معرض آسیب قرار می گیرند، آب در پشت لنزهای تماسی جمع شده و می تواند مکان بسیار مناسبی برای آغاز و گسترش عفونت های چشمی باشد.

 

در نهایت نباید حشره های آبزی را هم از نظر دور داشت. حشره هایی که خیلی هاشان می توانند صدمات جبران ناپذیری برای چشم هایتان به ارمغان بیاورند.

 

پنجم؛

 

مواظب همه چیزهای عجیب و غریب باشید.

 

در حقیقت تابستان می تواند آبستن اتفاقات عجیب و غریب بسیاری برای شما باشد. چیزهایی که شاید اصلاً نتوانید فکرش را هم بکنید.

 

1-      تفنگ های ساچمه ای و دارت ها

 

نگویید که بچه های شما عاشق این وسایل نیستند. همه ی ما می دانیم که در تابستان نمی توانیم مانند قبل بر فرزندانمان نظارت داشته باشیم. آن ها از همیشه آزادترند و می توانند کارهایی را انجام دهند که بسیار خطرناک است. پس سعی کنید این جور چیزها را از از دسترس فرزندانتان دور نگه دارید.

 

2-      آتش بازی

 

حتی کسانی که فکر می کنند در استفاده از مواد آتش زا بسیار حرفه ای هستند هم همیشه در معرض خطر هستند. پس هیچ کسی را با این مواد تنها نگذارید.

 

بر اساس مستندات موجود در آمریکا در طول یک سال 8000 نفر در اثر استفاده نادرست از مواد آتش زا دچار آسیب می شود که 2000 نفر آن ها از ناحیه چشم آسیب می بینند. نکته تأسف برانگیز این که نزدیک به 35 درصد این آسیب ها برگشت ناپذیرند.

 

3-      چشم هایی که از قبل دچار آسیب هستند.

 

تابستان برای کسانی که چشمان خود را پیش از این به دست جراحان سپرده اند خطرناک تر از بقیه فصل هاست.

 

4-      آب جوش رادیاتور ماشین ها

 

وقتی ماشینتان جوش می آورد لطفاً به در رادیاتور زل نزنید و بعد آن را باز کنید. همیشه قبل از باز کردن یک رادیاتور خشمگین از عینک محافظ استفاده کنید.

 

در نهایت این که:

 

در تابستان بیشتر از همیشه مراقب چشم هایتان باشید.